Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk

European Union Contest for Young Scientists 24-29 september 2010 i Lissabon med danske deltagere

EUCYS, som står for European Union Contest for Young Scientists, er åbnet i Lissabon.

I år 2010 er det 22. gang at konkurrencen afholdes. Der tre danske deltagere med i Lissabon.

Promovering af naturvidenskab
En stor del af den fremtidige udvikling og vækst skal efter mange fremtidsforskeres mening komme fra det naturvidenskabelige område.

For at støtte udveksling af erfaringer mellem unge forskere og desuden skubbe deres karriere inden for forskning og teknologi igang, besluttede Europa Komissionen i 1989 at afholde EUCYS første gang.

Eventet har vokset sig større og større, og i 2010 deltager 200 unge forskere med samlet omkring 90 projekter.

EUCYS 2010
Projekterne kunne i perioden oktober 2009 til april 2010 forelægges for de nationale jury’er.

De bedste projekter fra hvert land, kunne efter at de nationale konkurrencer var afholdt i maj 2010, indstille sig til deltagelse i EUCYS 2010 i Lissabon.

For at kunne deltage, skulle man være mellem 15 og 20 år gammel ved afleveringstidspunktet.

Det er tilladt at have tilknyttet en lærer/supervisor/professor.

Der konkurreres inden for områderne:

• Biologi
  • Kemi
  • Earth Science
  • Økonomi
  • Engineering
  • Miljøvidenskab
  • Computing og IT Science
  • Medicin (Medical Science)
  • Fysik
  • Socials Science

Udover unge fra EU lande, deltager også unge videnskabsfolk fra Brasilien, Kina, Hviderusland, New Zealand, Rusland, Israel, Ukraine, Georgien, Tyrkiet, USA og Sydkorea.

Se mere på EUCYS 2010 hjemmesiden.

Danske deltagere i Lissabon på EUCYS 2010
Fra Danmark deltager tre unge forskere med hver sit projekt.

Rasmus Hilbert Jensen deltager med et biotech-projekt, som går ud på at anvende bakterier til at omdanne organisk materiale til elektricitet. Potentielt kan denne viden anvendes til at behandle spildevand og til at producere energi.

Niels Christian Sanden deltager ligeledes med et biotech projekt, der går ud på at skabe en mikroorganisme, som kan producere brint (og dermed energi) fra sollys og vand.

Hanne Binder deltager med et fysik-eksperiment, som går ud på at studere pukkelhvalens karakteristiske finner. Hanne mener at kunne føre bevis for at finnernes form, som lang fra synes specielt aerodynamiske, faktisk giver hvalen en bedre fremdrift i vand end en kunstig finne konstureret efter gængse aerodynamiske principper.

Portugisiske deltagere i Lissabon på EUCYS 2010
Fra Portugal deltager to grupper af unge forskere.

Inês Alexandra Costa Marques deltager sammen med Kristoffer De Sá Høg med et miljø-projekt. De to unge portugisere undersøger sandstedsklippe-stykker fra Alentejo og mener at kunne påvise sandets oprindelse ved at undersøge bakterie-aktivitet.

Carla Sofia Medeiros Raposo, Filipe André Rodrigues Amaral og Tiago João Paiva Costa deltager med et medicinsk projekt ved navn Biomonitoring of the Vibroacustic Disease.

Se også liste over projekter på EUCYS 2010 (i kategorien Biokemi).

Forsker-eventet finder sted i det store Elektricitetsmuseum i Lissabon (drives af Portugals største virksomhed EDP) - der er naturligvis også åbent for offentligheden. Se mere om, hvor man finder Elektricitetsmuseet.

Herunder video fra EUCYS 2008, som blev afholdt i København: