Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk






Rekordår i 2010 for Portugals næststørste dagligvarekoncern Jeronimo Martins

Portugal's næststørste detailhandelsvirksomhed Jeronimo Martins er på vej med et rekordoverskud.

I Portugal driver Jeronimo Martins blandt andet kæden Pingo Doce (på dansk: Den Søde Dråbe eller Pingvin).

Se også: Priser på dagligvarer i Portugal.

Biedronka kæden i Polen
Det er dog virksomhedens polske afdeling i form af dagligvarekæden Biedronka (på dansk: Mariehønen), som hovedparten af væksten hviler på.

I 2009 fik Jeronimo Martins et overskud på 200 millioner euro, heraf 55% fra de polske aktiviteter. I 2010 vil det polske bidrag til bundlinjen ifølge CEO Soares dos Santos nå op på 60%.

I Polen er Jeronimo Martins godt hjulpet af at den økonomiske krise ikke i samme grad, som i mange andre europæiske lande, har påvirket forbruget negativt samt at der i flere år har været høj vækst og dermed øget købekraft.

Investering i Polen
Jeronimo Martins har i 2010 omkring 1500 butikker i Polen. Dette tal vil man gerne øge til 3000 butikker over 4-5 år, hvilket blandt andet skal ske gennem overtagelse af andre mindre kæder.

Den store portugisiske retailer, som også har egenproduktion af eksempelvis is og sæbe, forventer at investere 200 millioner euro årligt i Polen.

Se også:
Jeronimo Martins på Euronext børsen i Lissabon

I Polen har Biedronka gennem lang tid kørt reklamer med animerede grønsager, æg og andre sunde fødevarer.

Se eksempel fra Youtube:



Kommentarer

Endnu ingen kommentarer