Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk






Korkhøsten i Portugal – prisvindende kampagne for brug af korkpropper lanceret i USA

I de seneste år er de billigere plastik-propper og metal-skruelåg blevet mere populære blandt vinproducenter, og nogen vinanmeldere er endda hoppet med på vognen og har anbefalet skruelåg.

Miljøvenlig kork slår skruelåg og plastik
Denne udvikling mod plastik og metal står dog til at ændre retning.

Med tydelig understregning af korkens miljøvenlige egenskaber er der oprettet en omfattende hjemmeside ved navn www.100percentcork.org , som forklarer hvordan kork produceres og ikke mindst hvor vigtig korkproduktionen er for miljø, lokalbefolkning og dyreliv den sydligste tørre del af Europa; herunder naturligvis i Alentejo i Portugal.

På 100percentcork siden kan man finde informationer om, hvilke producenter, der anvender kork og hvorfor man skal ‘sniffe’ en korkprop, hvorfor ens ‘date’ vil blive langt mere imponeret, såfremt vinen har klassisk korkprop og desuden kan man deltage i en underskriftsindsamling til producenter af vin, som ikke anvender det langt mere miljøvenlige kork til sine vinflasker.

Herunder én af de mange Youtube-video’er på kampagnesiden om kork-propper og korkproduktion:

Initiativ fra San Francisco
Kampagnen er sat igang af borgergruppen 100% Cork—Citizen Group i San Francisco, Californien og gennemført med hjælp fra bureauet Sitrick And Co. Bagved denne gruppe står 4 større økologiske producenter af vin i Californien samt Portugals organisation af korkproducenter.

Den usædvanlige velintegrerede kampagne på nettet har i 2011 vundet en prisen som Best Advocacy Integrated Ad Campaign for 2011, der uddeles af den amerikanske the Web Marketing Association.

Man fornemmer tydeligt at der står amerikanere bag.

Herunder endnu et eksempel på en Youtube-video produceret til kampagnen – denne med et mere fagligt indhold:

Tur til korkhøsten i Portugal som præmie
Folkene bag 100% kork kampagnen har ønsket at involvere kunderne og den øvige miljøbevidste del af befolkningen.

Man kan udover at skrive under på en opfordring til vinproducenter om udelukkende at anvende kork til propperne også producere sin egen video om kork.

Video-indslag kan ses og bedømmes på Facebook-siden 100% Cork.

Bedste private video-producent vinder en rejse til Portugal for at opleve korkhøsten.

Herunder et af de fantasifulde video-konkurrence bidrag:



Kommentarer

Endnu ingen kommentarer