Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk






Det portugisiske militær aflyser rest-ordre på Pandur II pansrede mandskabsvogne

I år 2005 indgik den portugisiske regering en aftale med leverandøren General Dynamics European Land Combat Systems om levering af 260 pansrede mandskabsvogne af typen PANDUR II.

Efter at have fået leveret 166 køretøjer, ønsker Portugal i lyset at sine økonomiske problemer, at aflyse eller i det mindste udsætte købet af de resterende køretøjer; i alt 94 køretøjer.

Medproduktion i Portugal
Portugals 8x8 (8 trækkende hjul) mandskabsvogne af PANDUR II typen er delvist blevet produceret i Portugal.

De første 41 køretøjet blev dog poduceret hos Steyr-Daimler-Puch i Østrig, hvis afdeling for militære køretøjer er delvist ejet af Geeneral dynamics European Land Combat Systems. Fra januar 2007 overgik produktionen til fabrikken Fabrequipa i den portugisiske by Barreiro på Setúbal halvøen syd for Lissabon.

I mellemtiden var det portugisiske forsvar blevet utilfredse med kvaliteten af køretøjerne, så meget at en del af de allerede modtagne køretøjer blev sendt til reparation/opgradering.

Den portugisiske ordre på pansrede mandskabsvogne blev i 2005 opgjort til en samlet værdi af €364 millioner.

Fremtidig dansk mandskabsvogn
Det danske forsvar står i samme situation, som Portugal gjorde i 2005.

Tiden er per 2012 kommet til at pensionere de sidste af de efterhånden gamle PMV M113 pansrede mandskabsvogne, der er en konstruktion fra sidst i 1950’erne.

Der vil inden længe foregå testkørsler i Oksbøl militær-terrænet med henblik på udskiftning til en nyere model. Danmark har dog allerede delvist besluttet sig ved indkøbet i 1988 og 2003 af MOWAG Piranha III pansrede mandskabsvogne



Kommentarer

Endnu ingen kommentarer