Der blæser nye vinde fra Mateus mod et yngre segment fra den portugisiske vinproducent Sogrape Vinhos.
Ny Mateus Light på markedet i tre varianter
Med start i UK lancerer Mateus en ny variant med en alkoholstyrke på kun 5,5 procent - Mateus Light. Vinen med lav alkoholprocent sendes på markedet for at tiltrække nye kunder. Målgrupperne er vindrikkere, der stadig ønsker at drikke et glas klassisk Mateusvin og ikke mindst de nye potentielle kunder, kaldet ’de unge voksne’, der skal introduceres til smagen af en Mateus.
Vinimportøren i UK lover, at light udgaven er lige så velsmagende som den originale Mateus og oplyser, at der er brugt godt 18 mio. kr. på at videreudvikle Mateus varemærket målrettet mod den føromtalte yngre kundegruppe og skal ses i lyset af, at rosévin generelt vokser i popularitet i disse år. Mateus Light vil løbende blive introduceret i andre lande senere.
I paletten af Mateus Light findes tre varianter: klassisk ’stille’ rosévin, mousserende rosé og hvidvin.
Læs også: Rosévin fra Cliff Richards vingård i Portugal høster anerkendelse i Danmark
Mateus er verdens mest solgte bordvin
Siden 1940’erne har mange vinnydere i hele verden kendt til den klassiske rosévin fra Mateus og selvom firmaet har oplevet op- og nedture med den kendte smalhalset, kolbeformede flaske (inspireret af formen på soldatens feltflaske under 1. verdenskrig) og med det karakteristiske billede af det barokke, historiske palæ på etiketten (Palácio de Mateus/Casa de Mateus i Vila Real i Nordportugal), har Mateus i dag et renommé, der stadig er kendetegnende for verdens mest solgte bordvin – navnet Mateus!
Sogrape familien, der ejer mærket og er Portugals største vinproducenter, har som så mange andre firmaer, der havde succes med enkeltprodukter, matte sande, at forretningen skal udvides, hvis der skal holdes trit med økonomiske forventninger til fremtiden.
Mateus rosé sælges stadig over hele verden.
Mateus rosévinen eskalerede i popularitet op igennem 1960’erne og 70’erne og nåede højdepunktet i 80’erne, hvor vinhuset i Vila Real udvidede med en hvidvinsudgave. På dette tidspunkt stod Mateus for 40 procent af Portugals samlede eksport af bordvine. Da salget af Mateus var på sidst højeste, blev der solgt 3.250.000 kasser om året på verdensplan.
Video: Engelsk TV reklame for ’Matoos’ fra 1971
Drik et glas Mateus under varme himmelstrøg
Allerede tilbage i 2002 gjorde Mateus et comeback og havde på det tidspunkt ændret lidt på smagen i rosévarianten, ved at gøre den mindre sød og mere mousserende efter tidens smagstrend og bevidst relanceret vinen med en 70’er nostalgi i bagtankerne.
Hvem har ikke lyst til et glas køligt rosévin lige nu – i skyggen for Portugals behagelige, varme sol - enten som aperitif eller til frisk fisk og skaldyr?
Video: Mateus reklamespot 1980 – fra dengang livet var nemmere
Kendte personer med hang til Mateus
Det skrives, at så forskellige personligheder som Saddam Hussein og Elton John havde en forkærlighed for Mateus vine. Førstnævnte havde oplagret et større antal flasker i kældrene i sine paladser og sidstnævnte brugte Mateus i en sangtekst.