Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk



Food-bank Portugal - Banco Alimentar indsamling af madvarer 28-29. november 2015

D. 28. og 29. november 2015 kan du gøre en god gerning og være en del af noget fantastisk!

Madindsamling i Lissabon
Hvert år sidst i november arrangeres en større indsamling af mad i supermarkeder.

I december uddeles pakker med produkter til familier, som er økonomisk presset og pengene er små.

Her står Banco Alimentars frivillige igen i butiksindgangen med poser, hvor du kan fylde den til randen eller bidrage med en dåse makrel i kampen mod fattigdom i Lissabon.

Nedenstående video fra 2010 giver et kort indblik i, hvordan indsamlingen af maden foregår.

Frivillige står klar i butikker som Lidl, Pingo Doce, Jumbo, Minipreco m.v, hvor man kan bidrage ved at smide en enkelt ting eller to mere i kurven.

Produkterne bliver indsamlet direkte fra dem, der handler ind. Her kan man som kunde hjælpe til det gode formål ved at købe lidt ekstra, man så herefter kan give til Food-banken, der står klar til at tage imod varerne.

Det er naturligvis op til den enkelte, om man ønsker at donere produkter eller ej - lige så vel som det er valgfrit, hvor meget man ønsker at donere. En dåse tun er bedre end ingenting og vil helt klart gøre en forskel!

Alle har ret til mad på bordet - Banco Alimentar madindsamling
I løbet af 2014 har ca. 6700 hustande og 18.273 borgere modtaget støtte fra madbanken Banco Alimentar, organisationen som kæmper imod fattigdom i Lissabon.

Mere end 40.000 frivillige var i næsten 2000 forskellige butikker og spørge de respektive butikkers kunder, om de havde interesse i at donere mad.

I 2013 modtog 18.394 personer støtte, i 2012 lød tallet på 17.630 og i 2011 var der 15.182 mennesker.

Når man handler ind til Foodbank er det vigtigt at tage højde for, at det skal være langtidsholdbare madvare. Derfor anbefales det, at man køber produkter som ris, pasta, tun, torskerogn, olie, vaskepulver eller opvaskemiddel.

Din vurdering:



Fiske konservers i Portugal - Lissbon fiskekonservers

Fisk på dåse. Er det fattigmandsmad, gourmetmad, souvenirs eller sundt fast food?

Spørger man Regina Ferreica, som driver en 83 år gammelt familiefirma der sælger dåsefisk, er det noget af de ældste og sundeste fast food i verden.

Ydermere hader hun ordet ’gourmet’ og mener, at dåsefisk er simpelt, basalt og billigt mad for alle.

Fernando Machado er enig. Han er direktør for Ramirez dåsefisk butik i Leca da Palmeira i Nordportugal. Ramirez blev etableret i 1853 og er én af de 20 eksisterende butikker.

60 tusind tons dåsefisk om året
I 1938 var der 152 fabrikker i Portugal, som producerede omkring 34 tusind tons dåsefisk om året. I dag er der 20 fabrikker, som laver i omegnen af 60 tusind tons kvalitets dåsefisk.

Industrien beskæftiger mere end 3.500 mennesker og producerer mere end 250 millioner dåser af fisk, hvoraf 70 pct. bliver eksporteret til 70 forskellige lande rundt om i verden.

Canned fish kan købes i alle gourmetbutikker og der er sågar butikker, som udelukkende sælger fisk på dåse.

I dåserne kan der være alt fra sardiner, tun, makrel, tiarmet blæksprutter, ål, muslinger, heste makrel, torsk og ansjoser i saltet vand, olivenolie, tomat, lemon, hot spicy, hvidløg eller løgsaucer.

Én af de mest kendte butikker i Portugal er Mercearia do Minho i Lissabon, der har solgt dåseprodukter siden 1930. I 1942 ændrede butikken navn til Conserveira de Lisboa.

Turister køber fisk på dåse som souvenir
Turister køber lige så mange dåser med fisk som de køber postkort. Ved dette får de både en slags postkost, men også en bid af Portugal. Alle dåser er udsmykket og dekoreret i forskellige farver og motiver.

Loja Portugueza i Lissabon er sådan en butik. Her er halvdelen af kunderne turister og udlændige, som køber fisk på dåse i Portugal som souvenirs.

Loja das conservas
Loja das Conservas Lisbon

The Conserveira of Lisbon er én af de få butikker i Lissabon, der har opretholdt sin originale form, hvor mormor, mor, søn og oldebørn arbejder sammen.

Prøv fiskekonservers på restaurant i Lissabon
Du kan også prøve fiskekonservers på en restaurant. Flere trendy restauranter og barer serverer gourmet retter og lækkert tapas fisk direkte fra dåsen.

Sadine Portugal Cancan
Restaurant Can & Can

Her kan eksempelvis nævnes Can & Can restauranten, som ligger på Praca do Comercio. Her får du serveret den fineste tallerken med dåse gourmet fisk i moderne omgivelser.

Din vurdering:



Time Out Global overtager franchise i Portugal og dermed Time Out Mercado da Ribeira i Lissabon

Alle sejl var sat til for at spinde en super-postiv pressemeddelelse, da Time Out Global i november 2015 annoncerede overtagelsen af Time Out Portugal; et selvstædigt franchise af storebror Time Out Global koncernen med base i London.

Men fakta er nok nærmere at Time Out som alle andre trykte medier kæmper gevaldigt med at omstille sig til en tid, hvor både lokale og turister søger al deres information på smartphones og tablets og så vidt muligt undgår at slæbe rundt på papir.

Time Out på skrump – med gratis-udgaver
Udviklingen har gjort at Time Out har set sig nødsaget til at begynde at udgive gratis magasiner til omdeling og fri afbenyttelse på barer, café’er, restauranter og sågar leveret gratis til folks privatadresser.

London-udgaven af Time Out ‘gik gratis’ i september 2012, og april 2015 fulgte Time Out New York efter.

Det koster endnu et par euro at købe de portugisiske udgaver af Time Out, hvor Time Out Lisboa er langt den største publikation. I mindre oplag findes også Time Out Porto og Time Out Algarve på engelsk.

 


Nye tiltag – Time Out Mercado da Ribeira markedet i Lissabon
I Portugal valgte man at gå nye veje, da oplagstallet var under pres.

Det gamle traditionsrige Mercado da Ribeira marked ved Cais de Sodré blev opkøbt og omdannet til food-court. Time Out Mercado da Ribeira åbnede i sin nye inkarnation i 2014 – se artikel 

Måske det kom som en overraskelse for Time Out ledelsen i London at der syntes at være mulighed for under Time Out brandet af drive restaurant.

Salg af aktier i Time Out
Time Out blev startet af en ung studerende, som i 1968 skulle til Frankrig for at studere og være med i ungdomsoprøret i Paris.

Den unge studerende nåede dog aldrig længere end til London, hvor han opdagede at der ikke fandtes en liste over events. Med et lån fra sin tante blev amatør-skribenten selvstændig.

Den unge studerende og grundlægger af Time Out hedder Tony Elliott.

Elliott er per 2015 blevet 63 år. Den succesfulde iværksætter følte sig i 2010 nødsaget til at sælge halvdelen af Time Out aktierne til kapitalfonden Oakley Capital. Medvirkende årsag var at der var blevet oparbejdet en gæld på 10 millioner britiske pund – omkring 100 millioner kroner i Time Out selskabet.

Hvad der førhen i høj grad var et alternativt projekt drevet af gode viljer og med en sund skepsis mod pengemænd og kapitalisme, blev omdannet til en normal kapitalistisk forretning. Tresser-hippien Elliott havde inden da været nødt til at give banken sikkerhed i sit private hus i London for at klare nedgangen i læsertal og annonceindtægter.

Nu har Elliott og Oakley Capital øjensynligt set lyset i Lissabon. Konceptet med en food court er allerede rullet ud i London og New York.

Se historen (frem til 2010) om Time Out grundlægger Tony Elliott på The Guardian.

Din vurdering:



Øl i Portugal - en guide til dig

Portugal er Europas 11. største ølproducent. Derudover er Portugal den syvende største eksportør af øl i Europa.

I lang tid var der groft sagt kun to udbydere på det portugisiske marked. De stod tilsammen for 90 % af ølsalget.

Disse to bryggerier hedder Unicer - Bebidas de Portugal S.A. og Sociedade Central de Cervejas S.A.. Bryggerierne eksisterer endnu, og har stadig stor indflydelse på markedet.

I dag er der, inklusiv de to ovenstående, otte bryggerier i Portugal; Sociedade Central de Cervejas, Unicer, Empresa de Cervejas da Madeira, Cereuro, Cervejeira Lusitana, Drink In, Fabrica de Cervejas e Refrigerantes Joao Melo Abreu og Tres Cervejeiros.

Unicer er det største drikkevarefirma i Portugal og blev grundlagt i 1927 i nærheden Porto. 44 % af firmaet tilhører det danske bryggeri Carlsberg. Deres mest populære ølmærke er Super Bock.

Øl 

Super Bock er Portugisernes fortrukne ølmærke, og har en markedsandel på omkring 40 %. Det er desuden også den bedste sælgende portugisiske øl i verden, og kan fås i mere end 20 lande - blandt andet Storbritannien og Japan.

I Portugal sælges øllen i 90 % af landets restauranter og supermarkeder.

Sociedade Central de Cervejas (SCC) blev grundlagt i 1934 i Lissabonområdet, og deres mest populære øl er af mærket Sagres. Siden 2008 er firmaet blevet styret af Heineken.

SCC er den officielle sponsor for Portugals svar på Superligaen; Liga ZON Sagres. Desuden er firmaet også hovedsponsor for en række fodboldhold som Benfica, Braga og Portugals fodboldlandshold. SCC var desuden de første i Portugal, der lancerede den lille ølflaske, som enten indeholder 20 eller 25 cl.

Sådan bestiller du øl i Portugal
Når man er ude på restauranter og barer i Portugal, og man godt kunne tænke sig at bestille en øl, er der nogle ting, man skal vide. Først og fremmest hedder øl Cerveja på portugisisk. For det andet er det også meget godt at vide, at portugisiske øl typisk er stærkere end danske.

Øl bestilling Portugal 

En almindelig dansk pilsner har en alkoholprocent på omkring 4,6 %, hvor en portugisisk pilsner typisk indeholder 5%.

Tit når man skal bestille øl, står størrelserne ikke listet i centiliter, men størrelser har derimod navne.

En lille øl på 20 cl hedder um imperial på restauranter og barsteder i Lissabonområdet. I det nordlige Portugal beder man om um fino, for at få den lille øl. Den lille udgave er ret populær i Portugal - i særdeleshed om sommeren.

Når der bliver så varmt, som der nu engang gør i Portugal om sommeren, er den lille størrelse perfekt. Øllen når ikke at blive hverken varm eller doven, inden man har drukket ud, som man ellers kan risikere med en større øl.

Når man gerne vil bede om en 30 cl øl, skal man bestille um tulipa. En stor øl på 40 eller 50 cl - alt efter hvor man er henne, hedder um caneca.

Hvad koster en øl i Portugal?
Det skal understreges, at priserne naturligvis kan variere - alt efter hvor, man køber sin øl samt i hvilken del af Portugal man befinder sig.

Øl er billigt i Portugal - faktisk af og til billigere end både vand og sodavand på restauranter eller barsteder. Ofte kan man få en imperial for mellem 1 og 2 euro, en tulipa koster i omegnen af 2 euro og en caneca kan fås for mellem 2 og 4 euro.

Dette er de typiske priser på øl på barer og restauranter. Dog er der nogle steder, blandt andet i Lissabonbydelen Bairro Alto, hvor man tit kan få en øl for ned til €0,5. Alle disse priser gælder dog for nationale øl - vil man have en udenlandsk øl, kan det sagtens koste en euro eller to mere.

Supermarked øl 

Køber man øl i supermarkederne, er det også lave priser. I supermarkederne er der også mange forskellige størrelser at vælge mellem. Her kan man købe flasker i størrelser fra 20 cl til 1 liter. Det er ikke sjældent, man ser unge gå med en enliters øl på gaden eller stranden.

I supermarkedet Jumbo, som svarer lidt til Bilka i Danmark, er den billigste øl ofte af mærket Top Beer. En almindelig dåseøl af mærket koster typisk €0,3. Til sammenligning koster en Heineken dåseøl 86 cent. En 1-liters Top Beer koster 88 cent.

Vil man gerne købe de små flasker, fås de typisk som sampak. Disse sampak fås i forskellige størrelser; nogle med 24 flasker, andre med eksempelvis 20, 10 eller 6 styk.

Jumbo har desuden ofte et stort udvalg af drikkevarer - både øl, vand, cider, sodavand og så fremdeles.

Nationale øl varianter
Det er som sagt få mærker, der dominerer markedet, men de fleste ølmærker har til gengæld mange forskellige varianter i deres sortiment. De mest kendte mærker i Portugal er Super Bock, Sagres og Coral. Sidstnævnte bliver brygget på Madeira.

Udover de tre, inkluderer portugisiske ølmærker også Cergal, Cintra, Cristal, Especial, Magna, Melo Abreu Especial, Melo Abreu Munich, Onix, Tagus, Topazio, Zarco, Imperial og Sovina. Som sagt er Super Bock, Sagres og Coral de bedst kendte øl i Portugal.

Super Bock
Super Bock har 13 varianter i deres sortiment. Disse inkluderer en almindelig pilsner, stout, hvede øl og lemonademiks.

Super Bock 

Super Bock Original er en almindelig portugisisk pilsner - dog med 5,2 % alkohol. Deres variant Classic er en stærk pilsner, der indeholder 5,8 % alkohol. Deres Abadia, er en hvede øl - også kaldt en Belgian Abbey. Denne øl indeholder 6,4 % alkohol. Super Bock Stout, er en sød stout med 5 % alkohol.  

Desuden har Super Bock også en mere frisk, sommerlig variant, som de kalder Super Bock Green. Det er pilsner blandet med citronlemonade i - den har et alkoholindhold på 2 %. Denne type kaldes populært for en radler.

Mærker har også en række alkoholfri øl. Super Bock Sem Alcool er en alkoholfri pilsner med under en halv procent alkohol. Deres Sem Alcool Preta er en sort alkoholfri øl ligeledes med under en halv procent alkohol. Den sidste alkoholfri øl i Super Bocks sortiment hedder 0,0 % Regular, og er en helt og aldeles alkoholfri pilsner.

Super Bock laver, ud over øl, også to varianter af drink mix. Den ene er vodka og lemon juice - den anden er caipirinha mix - begge med 6,2 % alkohol og noget for dem, der ikke bryder sig om øl.

Den sidste del af Super Bocks sortiment har de valgt at kalde Selecção 1927. Det er en mere eksklusiv øl, som fås i større flasker og i tre varianter; en Imperial Stout, Cascade Blonde Lager og en Bengal Amber IPA.  

Sagres
Sagres, som er fra Lissabonområdet, og de første, der lancerede miniflaskerne i Portugal, har syv forskellige øltyper i deres sortiment.

Øllen, der blot hedder Sagres, er en almindelig pilsner med 5 % alkohol. Sagres Preta, er en mørk øl, dog blot med 4,3 % alkohol. Deres stærkeste øl i sortimentet er Sagres Bohemia, som er en stærk pilsner med 6,2 % alkohol.

Sagres Øl

Sagres har også lanceret deres bud på en Radler - med i tre forskellige smagsvarianter; øl med henholdsvis lime, lime/ingefær og lime/æble. Den sidste Radler hedder 0,0 % og smager af citron, men er alkoholfri.

Sidst i deres sortiment findes deres alkoholfrie øl - Sagres Sem Alcool, som er en variant med 0,3 % alkohol, der smager nogenlunde som deres almindelige pilsner. Sagres Sem Alcool Preta er en alkoholfri udgave af Sagres’ mørke øl.

Coral
Madeira-øllen Coral kommer i fem forskellige varianter.

Coral Branca er deres originale øl, som er en pilsner med 5,1 % alkohol. Corals Tonica er deres bud på en stout. Denne øl indeholder ligeledes 5,1 % alkohol. Corals Especial er en mildere pilsner, med ’kun’ 4,8 % alkohol.

Coral har to alkoholfri øl i deres produktudvalg; Coral Sem Alcool, som er en alkoholfri udgave af Coral Branca og Coral Tonica Sem Alcool, som er en alkoholfri version af stouten.

Coral Øl 

Din vurdering:



Tuk-Tuk ture i Lissabon - alternativ sightseeing i Portugals hovedstad

Tuk tuk ture i Lissabon er en alternativ måde at opleve storbyen på.

Det 3-hjulede køretøj er en oplevelse for hele familien, der lader jer se byen fra et nyt perspektiv.

Det er en god mulighed for at lære byen at kende på en anderledes måde og samtidig skabe en mindeværdig oplevelse.

Nyd en samtale med chaufføren, der typisk er en lokal studerende, som ofte sagtens kan tale engelsk.

Få input og idéer til ting I skal opleve under opholdet, bliv klogere på historien og få en oplevelse med i bagagen.

Et væld af tuk tuk udbydere i Lissabon
Der findes uhyre mange tuk tuk selskaber i Lissabon. Herunder er listet et udpluk og deres udvalg af forskellige sightseeingture, henholdsvis Tukonme, Tuk Tuk Lisboa og Tuk Dreams. Fordelen ved at vælge tuk tuk til sightseeing er, at man - ud over at kunne vælge specifikke ture - også kan få en personlig guidet tur, hvor ruten er selvvalgt.

Tuktuk Lisbon

Tukonme er et tuk tuk selskab i Lissabon, der tilbyder en række forskellige ture. Selskabet sikrer, I får lige præcis den oplevelse, der passer perfekt til jer.

Tukome - oplev den romantiske by Sintra seværdigheder
Med tukonme kan du vælge mellem en rundtur i:

- Sintra (€40 - 4 timer)

- Alfama (€45-60 - 1 time)

- Food & Vine (€45 - 3 timer)

- Lisbon (€85-95 - 2t 30m)

- Belém (€45-60 - 1 time)

- Tram 28 (€60-75 - 1t 30m).

På Sintra Tour bliver du introduceret for de vigtigste attraktioner i den romantiske by, der har været på UNESCOs verdensarvsliste siden 1995. Blandt andet kan du beundre det tidligere royale sommer residens og oplev Cape Roca der er det vestligste punkt i Europa. Turen tager cirka 4 timer og koster €40 pr. person.

Tuk Tuk Lisboa - udforsk Lissabons seværdigheder
Tuk Tuk Lisboa er endnu en tuk tuk udbyder i Lisbon. Selskabet tilbyder køretøjer med plads til op til 3 og 6 personer. Selskabet udbyder:

- Største seværdigheder 1 (30 minutter)

- Typiske steder i Lissabon 2 (1t 30m)

- Sightseeing 3 (2 timer)

- Sightseeing 4 (3 timer)

- Valgfri rute 5 (1t 30m)

Uanset om det er en sightseeing tur eller en rundtur på bryllupsdagen, så kan Tuk Tuk Lisboa være med til at gøre det til en mindeværdig oplevelse.

Med selskabet kan du opleve lige, hvad du vil og mærke pulsen i det centrale Lissabon og komme helt tæt på de lokale og opleve deres hverdag på tæt hold.

Tuk Dreams Ture - hop ombord på en tuk tuk
Tuk Dreams udbyder ligeledes ture i Lissabon, heriblandt:

- Ancient Lisbon (1 time - 2-3 personer = €45 eller 6 = €55)

- Typical Lisbon neighborhood (1t 30m - 2-3 personer = €65 eller 6 = €75)

- History (2t 30m - 2-3 personer = €90 eller 6 = €110)

- Modern Lisbon (3 timer - 2-3 personer = €105 eller 6 = €125)

- By night (1 time - €70)

- Romantic Dream

Tager man udgangspunkt I Dreams Historic Lisbon kommer man til at opleve nogle af Lissabons historiske seværdigheder. Dette inkluderer blandt andet Sé, Miradouro Portas do Sol udsigtpunkt, borgen Castelo de Sao Jorge, Palacio de Belém, Jeronimos kloster og Praca do Comércio.

De 2-takst motorer ligger til grund for de larmende tuktuk’er. Grundet larm og forurening har man vedtaget, at alle tuk tuk’er i Lissabon skal være eldrevne i 2017.

Din vurdering:



Flere Indlæg « Forrige side - Næste side »