Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk

Der kan man bare se

Sidste indlæg 19-03-2009 14:30 af Susanne Jokumsen Cabral. Antal svar: 1.
Side 1 af 1 (2 poster)
Forrige Næste
  • 19-03-2009 14:06

Der kan man bare se

På side 14 i Århus Stiftstidende kan læses en lille artikel med overskriften "Galdeblæren kan fjernes uden ar".

Som helt nyt, beskrives at man for første gange i Århus, har professor Peter Funch Jensen udført 2 operationer og at han er meget imponeret over det ny teknik. En almindelig kikkertteknik, med hvilken jeg selv blev opereret med i Portugal fpr 2 år siden i en lille provinsby med ca. 25.000 indbygger - Caldas da Rainha. http://en.wikipedia.org/wiki/Caldas_da_Rainha

Denne teknik har været i brug i de sidste 5 år på det hospital. Sidste år blev jeg også operet i menisken ved brug af samme teknik, også i Portugal.

Også i Caldas da Rainha, har min kone og jeg fået udført forebyggende tarmundersøgelse med let bedøvelse. Dette har man ikke i Danmark som forebyggende.

Lusodana

Emner:
  • 19-03-2009 14:30

Sv: Der kan man bare se

Ja, der kan man bare se...Det overrasker nu ikke mig, men jeg ved godt, at de fleste mennesker sikkert tror, at man i Danmark er langt foran Portugal (også) på sundhedsområdet.

Som fastboende i Portugal, ved jeg at dette ikke (altid) er tilfældet. F.eks. får alle kvinder over 40 tilbudt mammografi hvert eller hvert andet år. - Og det du skriver ang.forebyggende tarmundersøgelse med let bedøvelse, har jeg også personlig erfaring med. Det kan man nemlig sagtens få foretaget, helt gratis på statens regning og efter meget begrænset ventetid.

Jeg har været gravid og født mine børn i Portugal, og sammenligner jeg med veninder osv under graviditet i DK, vil jeg til enhver tid vælge at være gravid og føde her. Her er meget mere check i form af diverse undersøgelser/scanninger, og man bliver ikke losset ud af hospitalet nogle få timer efter fødslen, som det sker i DK. - Så, Fernando, du har ret! Portugal er slet ikke et tosset land mht sundhedssektoren.