Hej Kenneth.
Jeg ville da gerne hjælpe, for har boet i Porto i mange år, men en faglig guidet tur i Porto kan jeg nu nok ikke lige klare! Du kunne evt spørge på det danske konsulat i Porto (tlf +351 226094584) - Ud over Praça da Liberdade, kunne det måske være interessant at besøge "Parque do Palácio de Cristal", en meget smuk bypark med udsigt over Douro-floden, "Praça da Batalha" i umiddelbar nærhed af "Praça da Liberdade". Måske også vores meget langstrakte park/skov "Parque da Cidade" kunne være relevant: den største park anlagt i byområde i Portugal (godt og vel 80 hektar) med meget smukt og varieret landskab (et utal af små stier, søer, tættere skov etc) og som strækker sig helt ned til stranden. - Du kunne evt checke flg site, som måske kunne give flere ideer: http://www.portoturismo.pt/index.php?m=4
Mht portvins-husene, så synes jeg bestemt, de er et besøg værd. Jeg kender personligt Sandemans guided tur, som er meget interessant (Cais de Gaia). Derudover kender jeg "Quinta de Panascal" et stykke oppe af Douro-floden, som er en fantastisk vingård med guided tur. Men det kræver selvfølgelig det meste af en dag!
Hvis du har andre spørgsmål, er du velkommen til at skrive. Måske kan jeg være behjælpelig.
Mvh
Susanne