Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk

Sprog spørgsmål

Sidste indlæg 19-10-2009 12:38 af Fernando C. Kvistgaard. Antal svar: 7.
Side 1 af 1 (8 poster)
Forrige Næste
  • 16-10-2009 11:28

Sprog spørgsmål

Hej alle,

Er der nogen der ved hvad en drage (altså sådan en man sætter op i luften) hedder på portugisisk?

På forhånd tak :-)

/Søren

Søren Rasmussen

• 16-10-2009 13:19

Sv: Sprog spørgsmål

Papir-drage = Papagaio de papel

Et glimrende værktøj til oversættelse af hvilket som helst sprog !!!

http://free-translation.imtranslator.net/?loc=pt&dir=en/fr&text=

m.v.h.

Asger Larsen

Asger Larsen

• 16-10-2009 15:16

Oversættelsen er korrekt, men Asger, jeg synes ikke dette link til oversættelser er glimrende. Stol aldrig 100% på den slags. Prøv f.eks. at oversætte køkkenbord eller plæneklipper.

mvh

Fernando 

Lusodana

• 16-10-2009 16:52

Du har helt ret Fernando, ingen af disse sprogmaskiner er perfekte, det gælder også Googels oversættelser. Det var nu heller ikke der jeg fandt "Papegøjen", det var gammel viden. Jeg nævnte blot linket, da jeg har brugt det med moderation til at oversætte f.eks. Polsk og en enkelt gang Arabisk..... Sprog jeg aldrig har lært i skolen.

Asger Larsen

• 16-10-2009 20:19

Det får mig iøvrigt til at tænke på, da jeg i 1965 boede i Lisboa godt et halvt år. Bevæbnet med Engelsk, lidt dårligt Spansk og en Portugisisk ordbog, bevægede jeg mig hen hos en slagter og bestilte en "PINTO", det var det første jeg fandt i ordbogen under kylling.  Slagteren lagde sig bag disken og hylede af grin. ...Der fandt jeg ud af at Pinto var en lille gul påskekylling og efter nærmere konsultation i ordbogen var der da også flere muligheder, som Frango, Galo og Galinha.

Jeg fik min spiselige kylling og den blev også spist, men det var en lærestreg i, at man ikke altid kan stole på ordbøger og oversættelser

Asger Larsen

• 17-10-2009 14:10

Kan kan også være et gammelt mønt svarende til 480 réis.

FK 

Lusodana

• 18-10-2009 22:34

Sv: Sprog spørgsmål - Portugisisk

For dem der interesserer sig dybere for portugisisk sprog vil jeg lige benytte lejligheden til at gøre opmærksom på følgende hjemmeside: Ciberdúvidas da Língua Portuguesa.

Hjemmesiden er på portugisisk og omhandler information, diskussion og fremme af det portugisiske sprog. Man kan endvidere stille spørgsmål eller læse allerede besvarede spørgsmål om alt om stavning, fonetik, etymologi, syntaks, semantik og pragmatik. Der findes også en sektion med fokus på hyppigt begåede fejl på portugisisk.

Henrik Dahl
    Portugalnyt
    henrik@portugalnyt.dk

• 19-10-2009 12:38

Sv: Sprog spørgsmål - Portugisisk

Og så bliver helgarderet med en rigtig portugisisk on-line ordbog med det her:
    http://www.priberam.pt/dlpo/default.aspx

Lusodana

Emner: