Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk

H. C. Andersen i Portugal

Sidste indlæg 24-09-2007 22:34 af Fernando C. Kvistgaard. Antal svar: 0.
Side 1 af 1 (1 poster)
Forrige Næste
  • 24-09-2007 22:34

H. C. Andersen i Portugal

Det skulle være en meget kort visit til Portugal "Det skønne land", men det blev til et ophold på 3 måneder.

Efter en lang tur gennem Spanien "kedelig og barsk" i en postdiligence kommer H. C Andersen til Lissabon i 1866 og bliver indkvarteret på en gård ejet af sin ven Jorge O'Neil, bankmand og generelkonsul af Danmark, Belgien og Grækenland.

I Lissabon, tager kongen D. Fernando II's pænt imod ham "venlig og varmhjertet" i sit palæ.

H. C. Andersen, Sintra 

"Det siges at enhver udlænding kan finde et stykke af sit eget fædreland i Sintra. Dér opdagede jeg Danmark; men jeg synes jeg også kunne finde mange små dejlige stykker af andre lande...".

Han nævner Palácio da Pena (kongen D. Fernando II's sommerresidens) og siger: "... Hele vejen op af bjerget er en have, hvor naturen og kunst forener sig vidunderligt; den mest skønne tur man kan forestille sig."

I Sintra træffer han nogle venner, bl.a. viskomtesse (titlen mellem greve og baron) af Reboredo admiral Zarhrmann's datter og en ven fra København, Edward Robert Bulwer-Lytton, søn af poeten Lytton-Bulwer, som var embedsmand i den Engelske Repræsentation i Lissabon. Sammen med ham og sin hustru tager de en tur til Monserrate, som H. C. Andersen beskriver som: "En virkelige vignet af Tusind og én Nat - synet af et eventyr".

Før han sejler af sted fra Lissabon til Brasilien, skriver han i O' Neill's gæstebog:

"Når jeg, med Guds nåde, snart promenerer

I mit fædrelands bøge alléer

Vil mine tanker sikkert svæve

Til det skønne land, som Portugal er".

Lusodana