Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk

lejekontrakt på lejlighed

Sidste indlæg 19-10-2011 11:04 af Gaspar. Antal svar: 5.
Side 1 af 1 (6 poster)
Forrige Næste
  • 13-10-2011 14:53

• Gaspar
    • Top 10 Bidragsyder
    • Lisbon - Portugal
    • Aktiv siden:
      13-10-2011
    • Indlæg 83

lejekontrakt på lejlighed

Jeg er ved at færdig forhandle en lejekontrakt med en portugiser og det er ikke helt som i Danmark, udlejer vil have at jeg er ansvarlig for alle el-maskiner og vedligehold på dem. Jeg skal også aflevere dem i sammen stand som jeg har overtaget dem. altså nye når jeg flytter ind. og skal jeg så købe nye når jeg fraflytter. Jeg har ikkke skrivet under på kontraktet, med søger andre som har mere viden end mig. så hjælp søges hurtigt. TAK

• 13-10-2011 21:01

Sv: lejekontrakt på lejlighed

Hej Gaspar

Man kan komme ud for lidt af hvert som lejer i Portugal. Vi har dog endnu ikke hørt om nogen udlejere, som betinger sig at man køber nye hvidevarer, når man fraflytter.

Med relativ begrænset erfaring, men dog med nogen erfaring er det vores opfattelse at man ofte er tvunget til at betale vedligehold og udbedringer af fejl, som i Danmark ville gå under udlejers normale ansvar. I Portugal loves der meget, men realiteterne er ofte ganske anderledes, og udlejer kan i nogen tilfælde være som 'sunket i jorden' hvis en vaskemaskine eller lignende går i stykker eller hvis der opstår en vandskade. Gå desuden udfra at tidligere reparationer ofte er udført 'billigst muligt' og ikke nødvendigvis af en fagmand. Der er med andre ord masser af smil og løfter, når en lejeaftale indgås med en lokal udlejer - og ofte ingen respons derefter når depositum er betalt. Der er dog naturligvis positive undtagelser.

Hvis du er sikker på at udlejer mener at du skal købe nyt (elmaskiner - hårde hvidevarer?), når du fraflytter, vil vi ikke anbefale dig at skrive under. Hvis udlejer blot påpeger at alt vedligehold påhviler dig, må man afgøre med sig selv om lejen er tilstækkelig lav til at dette ansvar påtages. Så snart du har betalt depositum kan du i reglen intet gøre i Portugal (totalt 3 mdr depositum er normalt incl. første måneds husleje - så lad være at betale mere - da det som regel er yderst svært at få penge tilbage) - med mindre du kender udlejer/har en god reference eller er heldig at vedkommende er en specielt ærlig sjæl. 

I det gældende økonomiske klima i Portugal ses udlændinge i øvrigt generelt som bedre betalere end portugisiske lejere (med rette eller urette). Dette kan bruges i en forhandlingssituation.

Held og lykke med forhandlingen ;-)

Mvh

Sean

Sean
    Portugalnyt

• 14-10-2011 21:37

• Gaspar
    • Top 10 Bidragsyder
    • Lisbon - Portugal
    • Aktiv siden:
      13-10-2011
    • Indlæg 83

Hej Sean Nu stå der ikke at vi skal indsætte nye el-maskiner ved fraflytning , man at vi er ansvarlige for veligehed og rep. på disse. Jeg kan bare ikke forstå hvis det er alm. i Portugal at lejere og ikke udlejre er ansvarlig for el-maskiner og veligehold på disse, for det er jo lejeloven i DK. Jeg ved godt at mange har problemer med leje at boliger i PT. og at udlejre ikke kan få lejre ud før efter 5 år. og at mange ikke betaler i næsten 4 år. og derfor stå mange huse også tomme da der er alt formange problemer med at leje huse ud. og derfor er folk i PT meget glade for udlænninge da de er bedre betaler. Mit ønsker er mere at høre om andre har haft held til at få lavet en lejekontrakt som er mere som vi kener i DK. med venlig hilsen Gaspar

• 14-10-2011 22:51

• hmeyer
    • Top 50 Bidragsyder
    • Palmela
    • Aktiv siden:
      08-10-2007
    • Indlæg 11

Hej, jeg fik ligesom Sean Dahl intrykket af at du skal efterlade helt nye maskiner ved fraflytning. Det fremgår ikke hvor lang tid du har til hensigt at leje en lejlighed og heller ikke hvor i Portugal. Hvis betingelserner er som du beskriver, ville jeg nok heller ikke skrive kontrakt. Det er (som i Danmark formoder jeg), at normalt slid ikke kan kræves erstattet. Det er op til dig at forhandle det på plads. Husk vidner og evt. rådgivere på din side. Hvorfor ikke frasige sig maskinerne ? Udfra dette formoder jeg at det er et kortsigtet lejemål ? Hvis lejemålet er over 5 år, så hvorfor ikke købe en lille lejlighed, for de er meget billige nu i Portugal. De kan evt. købes på tvangsauktion, hvor basisprisen til tider er næsten 50% af af normal værdi Kender selv til problemstillingen med udlejning i Portugal, for jeg har et lille hus til ferieudlejning. Flere gange har jeg haft forespørgsel om helårsleje af Portugisere, men jeg vil ikke p.g.a. risikoen for at de bliver boende i 5 år uden at jeg vil modtage leje. Held og lykke. Henrik

• 15-10-2011 14:10

• Gaspar
    • Top 10 Bidragsyder
    • Lisbon - Portugal
    • Aktiv siden:
      13-10-2011
    • Indlæg 83

Hej Henrik

jeg kan ikke  købe da jeg ikke kan få kredit fra banken, og jeg ved ikke om Lisabon er fremtiden for mig. jeg har fundet denne lejlighed i Expo og finder dette området super, park,metro,storcentre og ro fra en elleres meget lamende storby. jeg har få forhanldet prisen ned fra 950 til 800 pr. mdr. og tre mdr. sikkerhed indskud. det er på 83m2 "T1" og top moderne. Men har nogle lavet en kontrakt som er meget lig dem som vi kender fra DK ? eller har nogle en ide' til hvordan jeg få overbevist udlejer om at en lejekonrakt skal være god for begge parter og ikke kun tilgodese udlejre. mvh. Gaspar

• 19-10-2011 11:04

• Gaspar
    • Top 10 Bidragsyder
    • Lisbon - Portugal
    • Aktiv siden:
      13-10-2011
    • Indlæg 83

jeg har henvent mig til : AiL associao dos inquilinos ,som er et kontor som hjælper folk som vil leje hus eller

lejlighed. det koster 65€ for det første år og der efter kun 15€ om år'et  Jeg har et møde d.28.10 

denne oplysning hvis andre har brug for hjælp til en lejekontrakt her i Portugal 

Gaspar