Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk

Relationer mellem Danmark og Portugal

Sidste indlæg 12-02-2012 21:44 af Fernando C. Kvistgaard. Antal svar: 0.
Side 1 af 1 (1 poster)
Forrige Næste
  • 12-02-2012 21:44

Relationer mellem Danmark og Portugal

Efter at min bog "Danmark og Portugal - venskaber og stridigheder gennem tiderne" udkom, fik jeg
    kendskab til en ting mere, som på en eller anden måde forbinder de to lande,
    eller har med hinanden at gøre.

I den udmærkede bog skrevet af Kurt Villads Jensen, "Korstog ved verdens yderste rand - Danmark
    og Portugal ca. 1000 til ca. 1250", nævner forfatteren den store portugisisk poet Luís de Camões, som skrev den nationale epos "Os Lusíadas", oversat til dansk af Henrik Vilhelm Lundbye (1772-1830).

Den danske poet Johannes Ewald(1743-1781) var en stor beundrer af Camões, som var inspirationskilde til nogle af hans poemer. I én af dem, bliver Camões ligefrem nævnt. Han har kunnet
    læse Os Lusíadas på portugisisk eller i en af de mange oversættelser på andre sprog.

Den danske nationalsang Kong Christian stod ved højen mast, blev skrevet af Ewald, og det menes at være inspireret af det portugisiske digt "Os Lusíadas"; Camões's ånd afspejler sig i den danske sang, og konstruktion og stilen ligner meget, med hvert vers bestående af ni linier.

Sagen har umiddelbar ikke noget med emnerne i min bog at gøre, men jeg synes, det er interessant for folk der interesser sig for relationerne mellem disse to lande. 

Lusodana