Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk

Medicin og hospital (Azoerne) - Spørgsmål

Sidste indlæg 29-10-2007 15:08 af Neffets212. Antal svar: 4.
Side 1 af 1 (5 poster)
Forrige Næste
  • 28-10-2007 20:02

Medicin og hospital (Azoerne) - Spørgsmål

Hvordan er det med køb af medicin i portugal?
    Kan man købe det i håndkøb? fx. Hovedpine og mave smerte piller?

I USA er det jo lovligt at købe mange forskellige slags medicin i håndkøb - kan/må man også det i Portugal?
    fx. Valium og diazepam?

Hvordan er det med mulighederne hvis uheldet er ude og man skal på Hospitalet på Azoerne - er der sådan noget der?  -  er de offentlige eller private?

• 29-10-2007 10:04

Sv: Medicin og hospital (Azoerne) - Spørgsmål

Ja, selvfølgelig kan man købe mange slags medicin i håndkøb, som i alle lande i Europa, nogle af de meste almindelige, kan også købes i nogle butikker i supermarkeder.

Hvis man bliver syg, kan man henvende sig til "Urgências" (skadestuer) enten paa "Centro de Saúde" (Sundhedscenter) eller på "Hospital".

Husk at medbringe EU's blå sundhedskort.

I hele Portugals territorium findes der både offentlige og private hospitaler, samt privat kliniker. De første er, som i Danmark, gratis.

Vallium findes i 3, 5, 6 og 10 mg styrke og koster mellem 1,27 til 2,70 € (40 piller)

Lusodana

• 29-10-2007 13:31

Det var rart at høre - Jeg regnede da heller ikke med at det var et Uland.

Nu er det sådan at jeg bl.a skal opholde mig et længere stykke tid på forskellige øer på Azoerne.

Skal jeg så medbringe min danske reccept på valium/diazepam ? - Eller kan jeg købe det i håndkøb på et apotek eller et supermarked ?

Der er jo nok ikke så mange apotekere der forstår meget af hvad der står på en dansk reccept.

Der er jo MEGET strenge regler for hvor ofte og hvor meget recept pligtig medicin du må købe i Danmark. Ligesom der er MEGET strenge regler for hvor meget man må udføre af disse (valium)

Og jeg vil jo helst ikke ligge mig ud med ordensmagten i hverken Danmark eller Portugal. 

Men hvis jeg kan købe medicinen i håndkøb i Portugal, så er problemet jo løst.

Køber man medicinen (valium/diazepam) på et Apotek, eller i et supermarked ?

Og hvad hedder et apotek på Portugisisk  (og forstår apotekeren mon Engelsk ?)

• 29-10-2007 14:26

Jeg rejser tit til Danmark og bruger desvære også medicin. Recepterne kan kun bruges i de lande de udstedt; så er reglerne i alle lande. I Danmark går jeg til en praktiserende læge med mit EU-kort viser navnet på det medicine jeg får, og så får jeg en recept. I Portugal fungere på samme måde. Hvis du bruger en læge recept, får du medicin billigere, da staten betaler en pct. del.

Det er dog muligt at apoteket levere dig Vallium uden recept fordi du er udlænding. Disse ting afhænger meget på hvilken slags medicin det drejer sig om. Og nej, du kan ikke købe Vallium i supermarket.

I supermarkede, er det kun smertestillende medicin og andre, som i Danmark, man kan købe i håndkøb (pomade, salve, vitaminer, o.s.v.)

Apotek på portugisisk heder FARMÁCIA (med tryk i "a" i midten) og de har et lysende skilt med et grønt kors, så du kan se det på afstand.

De fleste menesker før de 50erne, snakker lidt engelsk og fransk

Lusodana

• 29-10-2007 15:08

Sv: Medicin og hospital (Azoerne) - Spørgsmål 3

Grunden til jeg spørger er at jeg får det imod spaticitet (hurtig passiv muskelstrækning). Jeg er heldigvis ikke så hæmmet af det som man ser hos mange andre der er ramt af spaticitet og ligefrem sidder i kørestol. - jeg fungerer helt normalt så længe jeg husker at tage min medicin som er 2x5mg og 1x10 mg i døgnet. altså 20mg pr. dag (6morgen til 23 aften)

Er der nogle problemer i forbindelse med køb af den mængde på apoteket i Portugal ?

Det bliver jo til nogle stykker på 3 til 4 måneder.