Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk

Hvorfor har et lille land som Portugal så megen motorvej?

Sidste indlæg 16-04-2014 15:29 af Gaspar. Antal svar: 3.
Side 1 af 1 (4 poster)
Forrige Næste
  • 16-04-2014 8:19

• Nils
    • Top 500 Bidragsyder
    • Vinderup
    • Aktiv siden:
      29-03-2013
    • Indlæg 1

Hvorfor har et lille land som Portugal så megen motorvej?

Hvorfor har lille Portugal fire gange så megen motorvej som Storbritannien målt i indbyggertal? Og 60 procent mere end tyskerne? Eller dobbelt så megen motorvej, som gennemsnittet i EU?

Fordi Portugal fra 1986 har fået foræret over 720 milliarder kroner, alene fra EU's strukturfonde (landbrugs-, fiskeri- og andre fonde ikke medregnet). Men hvorfor har Portugal brugt en fjerdedel af de 720 milliarder kroner på motorveje? Ja, det fortryder de nok også i dag. Men noget skulle alle de rare penge fra EU jo bruges til.

EU's plan var, at lande som Portugal, Grækenland og Spanien med et snuptag skulle op på hollandsk, finsk og tysk niveau, og euroen blev kronen på værket: nu kunne portugiserne låne og forbruge, ansætte sig selv i stat og kommuner, mens fabrikkerne lukkede, og importere afrikanere til at arbejde i marker og drivhuse og selv slappe af i skyggen.

Havde portugiserne i stedet beholdt escudoen, ville alarmklokkerne nok have bimlet i tide. Bevares, nu er køretiden fra Lissabon til den spanske grænse nedbragt med 40 minutter, men måske skulle man have ventet med at gennemhulle Portugal med tunneller og motorveje til den dag, hvor portugiserne havde andet at transportere på dem end korkpropper, malede kakler og vin af stærkt svingende kvalitet - måske en skønne dag endda nogle industriprodukter?

Christel Schaldemose skriver videre om EU-politik i morgen - og så kan du hver dag frem til Europa-parlamentsvalget d. 25. maj følge de to EU-politikere her på nationen!

Læs artiklen 'Messerschmidt: Portugals meningsløse motorveje' på http://ekstrabladet.dk/nationen/article2261884.ece

Emner:
  • 16-04-2014 9:15

Sv: Hvorfor har et lille land som Portugal så megen motorvej?

Jeg kan ikke forstå hvad meningen er med dette indslag i Portugalnyt. Skal dette forum omdannes til en politisk arena? Eller har Nils misforstået hvad det hele drejer sig om? Dette forum er til dem der elsker eller kan lide Portugal og har interesse i at kende landet, holde ferie og nyde og opleve de gode ting landet kan tilbyde. Ingen er perfekt i denne verden, selv dem vi elsker.

Jeg vil ikke ligefrem kommentere indslaget, men alligevel vil jeg gerne også stille det gamle spørgsmål: hvad kom først ægget eller hønen?

Få  i dette forum har haft kendskab til de portugisiske forhold som mig. Hvad nytter det at udvikle et land industrielt elle landbrugsmæssigt, hvis der ingen vej er til at transportere varerne? Hvor mange timer=penge mister man for at transportere sig selv igennem snørklende veje, som det skete før motorvejene kom til? Det var ikke på grund af motorvejene, at Portugal havnede i den situation det er nu. Mange andre er kommet dertil, selvom de har mange motorveje.

Jeg giver ikke meget for, for folk der udtaler sig nedladende over for andre (og andre lande) bare for at se smart ud i aviserne.

Med hensyn til vin: det tyder på at avisens skribent ikke kender noget til Portugal. Der er selvfølgeligt meget god vin og dårlig vin. Jeg har selv erfaret at drikke dårligere vin fra Bordeaux end portugisisk.

Så, nyd solen, mad, natur, strand og de flinke mennesker i Portugal.

Lusodana

• 16-04-2014 14:27

Fernando Kvistgaard har 100% ret, og jeg kan bekræfte forholdet. Jeg har kendskab til den Portugisiske infrastruktur, siden 1965.

Hvis man på det tidspunkt skulle køre fra nord til syd, kunne man regne med et par dagsrejser.
    Portugal er ikke et lille fladt land, som Danmark, hvor det bare er at flytte et par læs muld, for at lave veje.

Men fej lidt for din egen dør, før du fejer for andres...

Danmark har gennem sit medlemskab af EU, haft store indtægter.
    Men pengene er ikke gået til vejnettet, for det havde vi i rimelig grad. ... Jeg skriver HAVDE !
    Idag ser det Danske vejnet misserabelt ud, og der skal nu ofres milliarder til genoprettelse.
    Hvad blev der af de penge der skulle gå til vedligeholdelsen?

Dit angreb på Portugal er helt urimeligt,... for medlemsskabet i EU skulle betyde sammenhold og støtte til hinanden, for at bringe medlemslandene op på et bedre niveau.

Den internationale finanskrise er gået hårdt ud over mange, men i særdeleshed de svageste led.... Der hvor bl.a. Grækenland og Portugal figurerer

Asger Larsen

• 16-04-2014 15:29

• Gaspar
    • Top 10 Bidragsyder
    • Lisbon - Portugal
    • Aktiv siden:
      13-10-2011
    • Indlæg 83

ja hvorfor har Portugal så mange km. motorvej ? Det er der sikkeret ikke nogle som kan give et rigtigt svar på . men hvis man spørger hvem som har lavet arbejdet så er det nok ikke kun firma/arbejder fra Portugal som har lavet alle de km. som landet har. Det skal nok også lige nævnes at alle mortorveje i Portugal er betalings veje, så det er en indtægt kilde til landet fra dag et og stadig er en indtægt. jeg vil så komme med et lille minus ! når jeg benytter mig af motorvejene og jeg køre alt fra Lisbon til Porto i nord og til Algarve i syd ,så er der stort set ingen som benytter disse uden fra spisbelastningen tiden, som er fra 8-10 og igen 16-20 på hverdage. Når jeg køre på weekend ophold og besøger hoteller rund i landet, køre jeg ofte på mindre veje og her opliver jeg at mange lastvogne også benytter de små vej for at undgå betalingveje ! Vin : god eller dårlig , jeg tro at jeg kan give et rigtigt svar på at i Danmark kender vi ikke vine fra Portugal så godt og hvad vi kan køber er ikke så godt. en vinbutik skal tjene penge og have en omsætning, så hvis vi siger at en flaske vin i Portugal koster 1 € så kommer der afgift på som er ca. 2€ og der kommer også fragt på en flaske som vil være ca. 1 € . alså stå vi med en falske i Dk som har kostede 4 € som er ca. 35 kr. herefter skal butiken/forhandleren tjene dubbel op på en flaske. Så en flaske i DK koster til manden på gaden alså omkring 70 kr. .Når den så kommer på tilbud kan den købes til ca. 50 kr. !!! men jeg tro at jeg kan tale for alle som bo i Portugal af vin som koster omkring 1 € er ikke en vin vi vil drikke,