Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk

flyt fast til Portugal som pensionist

Sidste indlæg 30-01-2017 17:42 af campingole. Antal svar: 1.
Side 1 af 1 (2 poster)
Forrige Næste
  • 27-01-2017 10:57

• Gaspar
    • Top 10 Bidragsyder
    • Lisbon - Portugal
    • Aktiv siden:
      13-10-2011
    • Indlæg 83

flyt fast til Portugal som pensionist

Der er altid mange spørgsmål som skal besvares hvis man drømmer om at flytte til syden og nyde sit opium i mange år, Jeg søger andre som gå og tumler med alle disse spørgsmål, hvor er det bedst at bosætte sig ,er der nogle særlige ting som vi skal være opmærksomme på ? og hvor kan vi få hjælp til at få svar på alle de sjove og mærkelige ting som vi ønsker at finde svar på.

• 30-01-2017 17:42

• campingole
    • Top 25 Bidragsyder
    • Albufeira - og Bornholm
    • Aktiv siden:
      02-12-2009
    • Indlæg 20

Sv: flyt fast til Portugal som pensionist

Hej Foruden Folkepension får mange også en anden pension, ATP, Tjenestemand. Nogen pensions-typer kan "medbringes"/overføres til udlandet - andre kan ikke når man flytter udenlands. Mener fx tjenestemands pension - eller får du tjenestemands pension fra afdød ægtefælle - skal man have bopæl og bo i Danmark mindst et ½ år per år. Jeg vil nok selv først sætte mig ind i den off. sygesikring hernede. Og du skal sikkert betale en forsikring, Vi andre som har bopæl i Danmark kan bruge Det Blå Sygesikringskort. Om noget er gratis (som 100% PT statsborger) ved jeg ikke. Spørg også om indlæggelse på et hospital. Der er både private og offentlige. Nu har jeg kun haft brug for læge en enkelt gang - og gik til det Off. "Lægehus". Jeg tror ikke man har fast læge som du kender det i DK. Så må du gå til en privat læge - som du selv betaler. Min nabo sagde til mig at det ville koste mig omk. 100,- euro hvis jeg konsulterede en læge - eller de kom hjem til mig. At gå til lægehus kostede i 2015 14,-/euro for at komme ind - med et blå sygesikringskort...! Du skal sikkert betale det hele uden det Blå Kort. NB Som vi danskere ikke lige kender det hjemmefra koster det også 14,- euro at anmelde noget til politiet.... Så man må da håbe at man kan skaffe de 14,- euro hvis man skulle være så uheldig at blive bestjålet....! - eller det der er endnu værre. Når du har spurgt til dine nuværende og fremtidige pensioner, synes jeg, at du bør kontakte SKAT i DK. Som de selv siger er de "her" for at hjælpe folk - så alle betaler hver sit. Ikke for meget - ikke for lidt. De kan også hjælpe med konsekvenser med at flytte til udlandet, EU - eller uden for EU, og hvis du fortryder og kommer tilbage igen. Jeg fik selv meget hjælp. Køber du noget kan jeg ikke forestille mig du ikke kommer i forbindelse med ejendomsmægler og en advokat. Her får du en registreringattest - og et NIF nummer - som er uundværlig hernede. Alle spørger efter det - i alle situationer. Gas, el, vand, købekort, indkøb/garanti, bank, forsikring, sygdom, lægehus, politi - gør alt nemmere og hurtigere (det betyder ikke hurtigt - portugisere elsker alt på papir - i mange eksemplarer - også selv om det står på deres computerskærm) ;-) Og så skal de lige for en sikkerheds skyld have en kopi af mit pas - selv om de har mit NIF-nummer. Forvent det koster 10% af købsprisen til advokat, ejendomsmægler, papirer, NIF-nummer, godkendelser, afgifter - få vand, el, gas tilsluttet mv. Jeg, som bor i Danmark mindst et ½ år pr. år i Danmark og resten i Portugal, får faktisk fordel af det skattestop vi danskerne fik i 2001. Det gælder alle danskere - uanset hvor de bor i Verden..! Jeg kan trække renter fra Portugal fra i min danske indkomst, Jeg betaler ejendomsskat af min bolig købt i 2008 - nedskrevet til 2001 priser...! Dvs. man betaler også her i Portugal - ikke så meget som i DK - så resten skal betales i DK - i 2001 priser. Jeg håber selv jeg får nogle gode år når jeg selv skal på efterløn - på pension. Men man skal nok tænke sig om hvis man bliver syg eller skal have hjælp på længere sigt. Der er en Ambassade både i København og i Lissabon. Der vil nok stå mange informationer på deres hjemmesider. Jeg har kun erfaringer her fra Algarve, Albufeira. Vejret er der der ikke noget at klage over.... Om vinteren er der meget vejr her sydpå end i fx Lissabon - og endnu bedre end Porto. Så jeg har valgt Algarve mest pga. jeg i disse år kun bor her i vinterhalvåret - der kan det godt være lidt "surt" nordpå om vinteren. Jeg møder flere danskere som tager herned på hotel et par dage eller 7 - kikker lidt rundt - og derefter lejer en lejlighed i 1-2-3 måneder. Det er meget billigt om vinteren - og lejer man en bil 3 mdr. er den også meget billig. Så "tuller" de rundt i byen, i området, i andre byer og ser på forholdene samt priserne hos ejendomsmæglerne. Har også mødt folk som fløj til Lissabon eller Sevilla og lejede bil der (fly + bil var billigst). Brugte også nogle dage der som turist når man alligevel var i nærheden. Jeg selv har valgt en ny ejendom (2008) med 20 lejligheder - primært beboet af portugisere. Der er kun en lejlighed som udlejes (står altid tom om vinteren). Hvis en lejlighed er til salg, går det hurtigt at sælger får den solgt. Faktisk er den seneste solgt for lidt MERE end den kostede i 2008 - til franskmænd. Priserne på sommerboliger i PT vil stige de næste par år da mange ældre franskmænd søger væk fra syd Frankrig, de franktalene lande i Afrika, Tyrkiet - pga. frygt for terror og uro. Der skal arbejdes for føden her i Algarve - og mange portugisere har 2 indkomster for at kunne bo her i ejendommen. Men der er liv - ikke larm - i og omkring ejendommen. Går man lidt rundt (mener jeg) at man skal tænke sig om hvis der er spekuleret i udlejningsejendomme, er mange til salg - og ikke mindst - ser forladte ud. Man kan komme til at bo "alene" om vinteren - hvilket også har stor indflydelse på åbne/lukkede butikker, cafeer, snack barer.... Man kan også købe for billigt - for ødet. Det er jo også rart at have en International lufthavn i nærheden. Her ligger Faro 30 km fra Albufeira. Regn med mindst 1€/km i Taxa. Så det skal man overveje hvis man vil bo i Portimao, Lagos eller endnu længere væk vestpå. Der er rigtig mange busruter som kører langfart fra Albufeira. 11-13 gang dagligt til Lissabon / Porto / Braga, flere dagligt til Sevilla (Spanien). Egentlig kan man køre fra Albufeira til Danmark med 3-4 skift på 3 dage...! Via Lissaban, San Sebastitan/Irun, Paris, Hamburg. Også i tog. Der kører også tog "på langs" i Portugal - og afstikkere østpå. Nordfra langs kysten til Porto, Lissabon og ind mod Albufeira, Faro - og standser ved grænsen til Spanien - Villa Real Antonio. Der er også lokaltog langs hele Algarve-kysten. Om der er 15, 20 eller 25 lokale busruter fra Albufeira dagligt har jeg ikke lige tjek på - men der er mange og de kører rundt til hele Algarve. En bil koster lidt mindre her end i Danmark - og jo større jo "billigere". Og jeg tror at forsikring - og ikke mindst vægtafgift - er billigere end i Danmark. Det kan være livsfarligt at cykle hernede... ser kun cykelryttere ude i bjergene og øde landeveje. Jeg har selv købt en lille MC/scooter (i Danmark) og den er fin til bykørsel, parkering, småindkøb. Og politiet genere heller ikke turister på vejen ;-) Men bil-service. Det er billigt. Og reservedele, dæk mv. Mine dæk koster mindst 1100,- kr./stk i DK - og 119,- euro her. De selv samme men lidt smallere til min campingvogn - 89,- euro/stk. (alle 6 de bedste og alle originale fra Michelin). Skift og balancering i DK 150-200,-/stk. - her i Portugal 5,- euro/stk. Sidst et almindelig serviceeftersyn i DK, ny olie, nye filter, div. tjek. Godt 4.000,- i DK, fra 114 til 200,- euro her i PT. Nu nærmer sig udskiftning af koblingen - og jeg er selv ikke i tvivl at den bliver skiftet hernede. Som kommende pensionist har jeg også bosat mig indefor bygrænsen hvor bybusserne kører - alle hver ½ time. Der er 5 ruter som alle mødes samtidigt på rutebilstationen - hel og halv. Mange byer som her i Albufeira, har en stor højdeforskel. Jeg har tæt ved 100 m "nedad" til byen, til stranden - og det er hårdt at gå hjem igen. Så er bussen en stor hjælp - og med et rejsekort koster det ½ pris - 0,65€ Går (køre) man lidt væk fra bymidten, hotellerne - eller med bybus - er priserne på dagligvare en del billigere end i Danmark. Flere meget billigere. Der er lidt krig hernede mellem de forskellige supermarkeds-kæder i disse år. Udvider og bygger nyt. Så på samme vej, 1½ km, ligger 2 Pingo Doce (pænt store som Føtex uden tøj mm.), 1 Continente (a la Bilka), 1 ny Lidl og nu 1 sprit ny Aldi. Da Aldi kom skulle Lidl lige udvide en ½ gang mere...! Der holder også Taxaer lige udenfor bl. a. Lidl, Continente. Men da alle har en hjemmeside (og APPS) kan du selv tjekke. Med bil ligger Apolonia i Galé - en butik som minder om Irma, Magasin´s supermarked. Mange specialvarer til lokale fastboende - svensk, norsk, hollandsk, tysk - og dansk ;-) Her kan købes det som de andre mangler hvis man savner noget hjemmefra - (kamsteg med svær, lakrids (Hollandsk), tyrkisk peber (!), 1-2-3 slags Ålborg snaps, div. sild på glas, rejer og fisk fra Nordsøen, Østersøen, Grønland. Englænderne tager til Guia hvor Iceland ligger - der kan de få deres færdiglavet mad til mikro-ovnen og frituren. Du godeste hvor er der mange slags - gad vide om de kan lave mad selv..? Der kan man også købe dansk smør, bacon mm. - 2-3 gange prisen i Danmark. Der er 2 kæmpe Storcenter her. En i Faro og en lidt udenfor Albufeira (Guia). Jeg er lidt spændt på når IKEA og tilstødende endnu større Indkøbs-Storcenter, et Outlet shopping område, en park - åbner ved Loulé/Faro - efter 3 års byggeri her i 2017...! 45.000 m2. Det må lægge pres på mange butikker i området. Link > https://www.youtube.com/watch?v=6XxaIMA4IwQ Link > https://www.youtube.com/watch?v=PBD_NLZ1spQ Jeg er indtil nu meget tilfreds med Portugal. Her er afslappende. Jeg kører herned, kan holde ferie på vejen, jeg kan nemt flyve frem og tilbage. Jeg nyder at have bil og lille scooter. Nyder vejret. Tager også på de busture - sightseeing - som der er mange af. Lissabon, Sevilla, Gibraltar når man ikke gider at køre selv - og så kan man altid køre senere selv og overnatte et par dage hvis man vil til fx overvære flamingo, tyrefægtning... Der er ny også tyrefægtning her i Albufeira - med i Portugal dræbes tyren ikke. Jeg har det godt med naboerne som er hjælpsomme. Har ingen problemer med min lejlighed når den står tom hernede. Naboen skyller ud i toilet, bad, håndvaske, opvaskemaskine, vaskemaskine ofte (når det er 50 grader fordamper vandet), tømmer postkasse - og prøver at holde liv i udendørsplanterne... ;-) Selv besørger jeg ofte en familie i Litauen - og der er lønnen lille...! Ofte 350,- euro/måned. Her i Portugal er den fra 600,- euro/måned - men dagligvarene er ofte billigere her end i Litauen....! Det er jo nemt at tjekke i fx Lidl - begge lande har priser i Euro. Du kan bare spørge igen hvis du ønsker. Algarve er nok den del som byder udlændinge / turister mest velkommen. Det er det mange lever af. Og opfører man sig ordentligt, tænker på at alle har en katolsk kultur / opdragelse i sindet - kan det kun anbefales. Men ikke mere at kirken har de største problemer med at få de lokale i kirke end resten af Portugal. Men stadig en hel del gør. Men du vil også møde mange fra Kina, Polen, Ukraine som arbejder her.