Hej igen.
Du kan ikke ret meget hernede uden et Fiscal-nummer. Et nummer som man skal bruge som et slags ID-nummer.
Man kan heller ikke oprette noget som helst uden dette nummer fx en bankkonto, benzinkort, rabatkort i et supermarked. Selv når man handler i Aldi eller Lidl (her i Algarve) spørger de efter nummeret - i tilfælde du skulle trække noget fra i SKAT.
Nu er jeg ikke helt sikker på hvad er et "must" eller hvad man kan snige sig udenom hernede...!
I alle tilfælde fik jeg et Fiscal nummmer, en bankkonto, et banklån, en aftale med et firma som "skal" være bindeledet mellem jeg og fx SKAT (slags revisionsfirma). Her skal jeg årligt betale min ejendomsskat (½ pris for udlændinge) og evt. oplyse om jeg udlejer mod betaling min ejendom (det gør jeg ikke), om anden indtjening (heller ikke).
De ordner så betalingerne til SKAT.
Firmaet - som skulle være Portugal største - hedder "Atlantic Property Tax Consultants" og har hovedkontor i Vilamoura, Algarve.
Fra dette link > https://www.atlanticproperty.pt/contact-us har du mulighed at kontakte dem og spørge om alt det som du ønsker vedr. firma, Skat, Fiscal-nr., revision mv. - per telefon eller mail. De taler/skriver/læser engelsk.
Jeg mener der er forskel om det er et enkeltmandsfirma - eller ej. Enkeltmandsfirma har det meget lettere end øvrige typer ("papirarbejde", løn, arbejdsforhold, fagforening, forsikringer mm) - og kan bare bruge sit Fiscal-nummer som det CVR-nummer vi kender fra Danmark.
Jeg har hørt skrækeksempler på at fx kan en tjener, frisør o lign. have sit eget enkeltmandsfirma og så arbejde i en restaurant, salon - og få en andel af omsætningen. Så slipper ejeren af forretningen for forsikring, feriepenge, løn ved graviditet, løn ved sygdom, arbejdskade oma....! Og de dage hvor det er lidt skidt med kunder skal ejeren ikke betale løn. Sikkert ikke lovligt - men man skal jo have et arbejde....