Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk

Det portugisiske sprog

Sidste indlæg 11-02-2009 0:08 af Susanne Jokumsen Cabral. Antal svar: 9.
Side 1 af 1 (10 poster)
Forrige Næste
  • 16-01-2008 19:57

Det portugisiske sprog

Vidste du at det portugisiske sprog blev indført som det officielle sprog i landet i 1290 af kongen D. Dinis? https://www.portugalnyt.dk/content/portugisiskkongeraekkeportugal.aspx. I den forbindelse blev også det første universitet grundlagt i Lissabon.

Efter publikationen af "O Cancioneiro Geral" (samling af sange) redigeret af Garcia de Resende, afsluttes den arkaiske portugisisk sprogperiode i 1516. Fra den XVI århundrede til i dag begynder perioden med det moderne portugisiske sprog, som er blevet beriget, ikke alene med glosser, men også i komplicitet, fra klassisk latin og græsk under Renaissancen. 

Lusodana

• 16-01-2009 21:35

Sv: Det portugisiske sprog

Tænker: Hvad gør/gjorde I andre for at lære sproget? Eller bare så meget at det ikke er derfor man må undgå samtale. Vi vil gerne væk fra det plan hvor man må stå og sige lyde i butikken... for at finde ud af hvad osten er lavet af (ikke for... det der såmænd kommet megen gensidig sjov ud af). Mener bare et niveau over en palør. Den gamle mand med æslet er jo gået inden man får slået det op man gerne vil sige.

Tog I intensive kurser.. hjemme eller dernede? Hurtig indlæring. Effektivt. Og jo jeg ser godt på nettet en del tilbud. Men I andre... Hvad gjorde I? Og følte man det rykkede? Ideer efterlyses.
    Tak og mvh. Harry  

• 17-01-2009 14:57

Det er nok noget individuelt hvordan man lærer sprog, man kan studere det på kurser, på universitetet og gennem naturmetoden, sidstnævnte benyttede jeg til det Portugisiske.

Såfremt man har lært andre sprog, har man det bedste udgangspunkt, Jeg havde fra grundskolen Engelsk, Tysk og Svensk.

For 50 år siden tog jeg desuden et Spansk-kursus, (dengang var Portugisisk ikke opfundet!)(Ha!)... Dette benyttede jeg gennem de første år som udgangspunkt, blandet med Engelsk.

Siden 1965 har jeg haft Portugisisk familie og de sidste 21 år hvor jeg flyttede hertil permanent har jeg hovedsageligt haft omgang med Portugisere på Portugisisk og kun sporadisk omgang med Skandinaver og/eller Engelsktalende.

Min erfaring er, at man skal vænne øret til sproget, hvilket kan tage nogen tid og til tider kan det virke lidt frustrerende, man skal læse flittigt hvad enten det er aviser, bøger eller under-text til fjernsynet, man skal ikke være bange for at tale.... også selv om man siger noget helt forkert. Og endelig er det vigtigt at mænge sig med folket. I den Skandinaviske kaffeklub vil du sikkert ikke lære Portugisisk.

Portugiserne er flinke til at rette, hvis man siger noget helt forkert, hvad enten det drejer sig om grammatik, gloser eller udtale. De er nærmest beærede, at man gider gøre sig ulejligheden at prøve, for det gider Englændere, Tyskere, Franskmænd og Spanioler ikke !

Og her som i så meget andet, ... Man skal lære af sine fejl,  med lidt evne og god vilje kan man nå langt.

Held og lykke med det.

Asger Larsen

Asger Larsen

• 17-01-2009 22:13

Mange tak til A. I. Larsen

Ja, tænkte nogenlunde samme metode som du beskriver... dog er der jo en hale. Du var jo kun en "årsunge" da du kastede dig ud i det. Og kæmpe fordel med familie... tror jeg. Men konen holder hus hvis hun skal byttes af den grund. Og nu er man ikke mere den grønneste plante i mistbænken. Andre input og andre måder?? Tak og mvh Harry.

• 17-01-2009 22:17

Uden for tråd... jeg ved det.

Foresten Asger... Var der ikke noget om at jeg har set dig komentere på aviser man kan søge bolig på? Måske man samme sted kan søge land/grund der. Gider du linke dertil endnu en gang... Tusind tak.

• 18-01-2009 13:22

Du kan evt. søge på flg.:

http://www.correiomanha.pt/noticia.aspx?channelid=00000133-0000-0000-0000-000000000133&contentid=FCAD5D74-4D27-41C4-8315-B473990AA45C

eller bare: http://www.correiomanha.pt  (svarer nogenlunde til Extra Bladet)

Derefter klikker du dig ind under classificados (annoncer) for derefter søge under "IMOBILARIO" (boligmarked).

Tidligere henviste jeg til een af de største internetudbydere i Portugal , som også er en udvej.:

http://www.sapo.pt

Benyt samme metode til søgningen.

Forresten har jeg kendskab til 2 Nordmænd der har lejet grund i nærheden af Luz de Tavira , i Algarve. Der boede de først i Campingvogn, og sidst havde de opført hver sit elementhus på grunden.

Du kan evt. kontakte mig for nærmere på: asgeringolf@gmail.com

Jeg hjælper gerne, så vidt muligt

Asger Larsen

• 20-01-2009 13:52

Kære Harry Petersen !

Jeg har modtaget din mail, men kan ikke svare, da du kører et lukket Mail-system på TDC, hvis du ikke vil have en en-vejs-kommunikation fra dig til mig, må du opgive din Mail-adresse. Du har vel heller ikke pillet dit navneskilt af din dør ?

Asger Larsen

• 21-01-2009 23:20

Hej

Hva fa... det vidste jeg ikke. Troede mailadr. stod i toppen af afsendt mail. Nej envejs.. det kun til dem man vil skælde ud Smil Men det er som følger: roerbymose@privat.tele.dk altså megen undskyld og så venter vi på dine vise ord. Godaften.

• 26-01-2009 21:38

Hallo hallo

Kan det passe,at kun en  kan bidrage med lidt info omkring sproget? Der må vel være nogen som ikke har fået en "bedre halvdel" og således ad den vej fået det lært. Er der f.eks nogen der har prøvet de (flere steder omtalte) intensive 3 eller 6 mdr sprogskoler? Evt kun med lære i alm konversation.

Landet er jo langt...såe man kan vel ikke bare "putte sig" i små dansker grupper. Vær rar at bidrage lidt fra jeres videnbank. Mvh Harry 

• 11-02-2009 0:08

Jeg tror det kommer lidt an på, hvor vant du ellers er til at lære sprog. Jeg har lært det ved 1 års intensiv studie på universitetet i Coimbra, og så ellers ved et aktivt (arbejds-) liv blandt portugisere. Men jeg har mødt danskere her i Portugal, som havde utroligt svært ved det, og ikke ville have fået noget ud af et sådant ophold. Hvis man ikke er sprog-vant, kunne det måske være en god idé at anskaffe sig en lærer, der også er god til et andet sprog, som du taler, for at gøre grammatiske forklaringer etc lidt enklere - f.eks. en portugisk engelsk-studerende. Jeg har selv forsøgt mig med at undervise nogle danske i portugisisk, og det kan også godt fungere, hvis man da bare er lidt disciplineret og ikke tager det hele på dansk, selvfølgelig. - Og så se en hel masse TV, nyheder, debatter etc på portugisisk. - Håber du finder en metode, der er effektiv!