Kære Anders,
Du skriver ikke, hvornår I skal til Moz. Det er vinter nu, og det begynder at blive varmere i september.
Jeg har boet i Mozambique i fem år, men bor nu i Portugal.
Maputo er en dejlig overkommelig by, og I har nok læst jer til, at der er flere back-packer steder. De er altid gode til at få råd fra andre rejsende. I Maputo skal I besøge Nucleo de Arte og Centro Franco Moçambicano, hvor der både er en lille cafe og ofte koncerter om aftenen. Fin gammel bygning. Africa Bar ved siden af Cine Africa har også god musik. Husk at se banegården og de mange art nouveau huse der er i byen - mange trænger til reparation.
Det er sikkert at spadsere rundt i centrum af byen om dagen, men selvfølgelig uden værdier og ingen prangene kameraer osv. Men når det er mørkt, skal I tage en taxi, også selvom der kun er kort afstand.
Der går busser - som regel meget tidligt - til de fleste byer i Mozambique. Omkring Tofu er der mange back backers og gode muligheder for overnatning og fin strand. Selv kan jeg bedre lide Barra som ligger midt i en tidligere kokosnødde plantage, pragtfulde palmer - men der sker meget mere ved Tofu.
Hvis I har mulighed vil jeg helt klart anbefale en tur til Ilha de Moçambique. Det er langt nordpå, og besværligt, man skal via Nampula. Men Ilha er helt speciel. Der er ingen strande på øen, men dejlige strande på fastlandet overfor. Lad mig vide, hvis I beslutter jer for at tage til Ilha. Nampula har et fint museum.
Jeg kender ikke jeres økonomi, men der er fly til provinshovedstederne.
Kun hvis i kan flyve vil jeg foreslå Pemba, der ligger tæt på Tanzania grænsen. Der er også backpacker steder i Pemba. Det er ren badeferie, Pemba er ikke stor og der er ikke meget at se, udover de pragtfulde strande.
Hvis I kun skal være i Mozambique, kan I købe et visum ved indrejsen. Det gælder for en enkelt indrejse og i max. 30 dage. Alternativt skal I søge visum hos den moz. ambassade i Stockholm. så får I flere indrejser.
Der går masser af busser til og fra Maputo og Nelspruit eller Johannesburg. Krugerparken er kun godt en times kørsel fra Maputo, men det er jo noget helt andet.
Skriv, hvis I har flere spørgsmål, og ellers må I have en rigtig god tur, Mozambique er et skønt land med en pragtfuld befolkning.
Mange hilsner
Lisbeth