Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk

Lommetyve / pick pockets

Sidste indlæg 05-08-2008 9:20 af Fernando C. Kvistgaard. Antal svar: 3.
Side 1 af 1 (4 poster)
Forrige Næste
  • 28-07-2008 12:04

Lommetyve / pick pockets

Min familie og jeg er netop hjemkommet fra en, på mange måder, dejlig ferie i Portugal. Vores ferie sluttede med, at vi trods mange dages opmærksomhed på problemet, faldt i kløerne på en ung gruppe lommetyve på Rossio Metro station i Lissabon. Tre kvinder og to mænd.

Jeg har iagttaget, at lommetyvene bl.a. sidder på metroenstationen og venter. Når der ankommer "et muligt offer"/turister så læner de sig typisk frem for at iagttage én. Det gjorde disse også, men jeg glemte det...

På vej ind i en næsten tom vogn kom tyvene ind fra to sider. Lavede tumult ved, at den ene foregav, at have slået skinnebenet, satte sig på tværs med benet oppe, så ingen kunne komme ind til sæderne. Det var dog lykkedes for mig. En anden satte sig overfor ham, og spærrede således yderligere. Foregav at være interesseret i hans problem. Vores børn blev distraheret af en ung mand, som ikke rigtig vidste hvor han ville gå hen. Formålet var at splitte dem/os. Min man stod et andet sted i indgangen, og det tog lidt tid før det gik helt op for os, hvad der var på færde. Han blev forhindret i at komme ind at sidde, ved at der blev skubbet til ham. Ved næste station, sagde de "next station" og smuttede ud. Min mand havde et mavebælte på. Det havde været åbnet og ud af den var der forsvundet et visakort, som lå i en forex-pose. Vi skyndte os at spærre kortet og håber, at vi nu har lært lektien. I samme pung lå der pas og mobiltelefon, så vi har måske været lidt heldige.

Vi opdagede tabet inden tyvene var ude af syne. Tyvene er lynhurtige, det er sekunder vi taler om. 

Vores konklusion er, at mavebælter kan være en dårlig idé.

For at opsummere går det ud på at adskille ofrene, skabe panik og forvirring, ingen ved helt hvad der er galt. Skub og puf er afledning for at stjæle fra offeret. I løbet af få sekunder er du berøvet.

Jeg har nu erfaret, at der findes gode hjemmesider der giver råd om hvordan man skal forholde sig i forhold til pickpockets. Lommetyve kan i øvrigt også være nobelt klædte personer.

Et andet eksempel vi var ude for på andendagen af vores ferie, og på selvsamme station:

En herre kommer hen til os, spørger om vi er turister, og da vi svarer ja, siger han at vi skal være opmærksomme på lommetyvene. Der sidder to derhenne siger han og peger. Og ja! det gør der. De er meget interesserede i os, læner sig frem og ser os, rejser sig og stiller sig hen tæt på os. Vi vælger at flytte os, de følger efter, vi flytter os igen og de lader være med at følge efter. Vi holder dog godt øje med dem, hvilket jeg tror holder dem i skak

Jeg har rygsæk på, og vi lader næsten aldrig mig står bagest og sidst. Vi holder os oftest samlet...men alligevel smuttede det den sidste aften.

Så pas på! Og god ferie! 

Med venlig hilsen

Marianne Andersson Skyum

• 04-08-2008 22:39

• simu
    • Top 75 Bidragsyder
    • Aktiv siden:
      20-07-2008
    • Indlæg 5

Sv: Lommetyve / pick pockets

Tak for dit indlæg. Jeg skal selv til lissabon om små to uger. Dit indlæg gør, at jeg vil være meget mere opmærksom nu.

• 04-08-2008 23:23

Fint!. Det er da rart, at andre kan bruge ens erfaringer.

Pas også på i sporvogn nr. 28!

Og god ferie.

Med venlig hilsen 

• 05-08-2008 9:20

Jeg har sendt en mail til politimesteren i Lissabon, som har svaret mig med tak for oplysning, og at de vil være meget opmærksom på sagen.

Lusodana