Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk

drikkepenge

Sidste indlæg 13-08-2008 21:25 af Michael Juster. Antal svar: 5.
Side 1 af 1 (6 poster)
Forrige Næste
  • 06-08-2008 15:51

drikkepenge

Kære Portugalforum!

Jeg vil gerne høre om, hvordan det fungerer med drikkepenge i Portugal.

Er der normer for at give drikkepenge, og i så fald hvor meget i procent eller lignende. Er det ens for alle ydelser som f.eks.i restauranter, taxaer, overnatninger etc.

Vil man som i nogle lande komme ud for, at der på regningen står, at betalingen er inclusive alt, dvs. ' drikkepenge ', og er det helt op til en selv at give drikkepenge. Dette kan sikkert osse ha' betydning for andre at vide.

På forhånd tak for de gode og kompetente svar på dette forum.

Venligst Stine Johansen.

• 06-08-2008 21:14

Sv: drikkepenge

Hej Stine

I "gamle dage", d.v.s. før Portugal fik EURO som møntenhed og løn ikke var så høj som idag, brugt man at give drikkepenge til medarbejder som ikke var fast ansat eller var sæsonarbejder. Dette var for det meste arbejder på cafeteriaer eller restauration, samt andre løsarbejdere. Man gav ca. 10% af udgifterne i Escudos (gammel mønt).

Nu er de fleste fast ansat, selv om man stadigvæk kan finde sæson arbejder ved turist områder. Men alle får deres løn, som er nu meget højre end for 15 - 20 år siden, og i EURO. Ting blev også dyrere på grund af det, og folk begyndt at holde sig tilbage med hensyn en ekstra betaling for en ydelse man skal betale for.

Men hvis du mener du har fået en ekstra service fordi én har præsteret en ekstra indsats ud over det han/hun var forpligtet til, er det måske på plads at give et eller andet (måske 2 eller 3%) men det afhænger af hvor mange ** stedet du befinder dig Stort smil .

Men det med drikkepenge er ved at være ud af mode - heldigvis.

Lusodana

• 08-08-2008 15:09

Hej Stine

Der er ikke nogen 'faste regler' om drikkepenge i Portugal, men de fleste turister (som alt andet lige er mere ved muffen) giver stadig i omegnen af 10%.

Mange giver eksempelvis 1 eller 2 euro på restaurant. Er man 4 personer måske nærmere mellem 3 og 5 euro - specielt hvis betjeningen var god naturligvis.

I taxien kan man runde op til nærmeste euro eller måske betale 10 euro, hvis regningen siger 8,80 euro. Det er dog ikke helt så 'nødvendigt', som på restaurant/cafe, hvor personalet ofte tjener mindre. Mange portugisere giver aldrig drikkepenge i taxi.

På hotellet er det god stil som minimum at lade stuepigerne få et par euro ved afrejse.

Mindstelønnen i Portugal er meget lav, så receptionister/rengøringspersonale på hoteller, medarbejdere på restauranter og cafe'er samt andet servicepersonale i turistsektoren har helt klart brug for de ekstra penge.

En relativ stor del af de ansatte i turistsektoren er desuden sæsonarbejdere fra andre lande, som ikke altid har særligt gode arbejdsvilkår i Portugal. For dem er en euro eller to i drikkepenge faktisk ret vigtige og udgør en stor del af deres løn.

Det betyder dog ikke at man skal give drikkepenge, hver gang man køber en kop kaffe.

Mvh

Sean      

Sean
    Portugalnyt

• 08-08-2008 16:12

Kære Fernando og Sean - tak for jeres hurtige svar. Forøvrigt forstår jeg slet ikke, at ingen har taget imod din forespørgsel om ' at skrive sammen på portugisisk ', som du for længe siden efterspurgte, Fernando. Havde jeg gerne villet lære sproget, ville jeg strax være sprunget til. Jeg kan en smule spansk, men det er kun skraldespansk, som jeg på restauranter osv. kan klare mig med, når jeg om en månedstid besøger Portugal. Jeg kender ingen i Portugal, men skal nok få etableret kontakt på en eller anden måde. Forøvrigt var det osse interessant at besøge den tyske pendant til vores danske forum.

Smil K.H.Stine.

• 08-08-2008 20:19

Jeg er med på hvad Sean siger til et vist punkt. Måske fordi jeg følger mig 60% dansker og 40% portugiser. Jeg giver aldrig drikkepenge. Og endnu mindre i taxa; man bliver i forvejen mange gange snydt.

Cool Fernando 

Lusodana

• 13-08-2008 21:25

Stine,

Respekt for Fernando,men jeg giver drikkepenge (typisk ca 10%) med mindre servicen har været dårlig!

Både restaurant personale og taxachauffører er stadig meget lavtlønnede hernede (jeg bor her ).

Mit råd...på restaurant; giv 8-10% hvis det har været godt. Dårlig service=Intet...så ka de lære det!

Taxi, rund op med 5-10% hvis turen har været billigere end i Danmark (hvad skal man ellers kunne sammenligne med,som turist?)  (Jeg bor 25 km fra lufthavnen,og det koster ca 25 Euro i taxi, lokal takst er billigere)

Mvh Michael

Emner: ,