Hvad enten man holder ferie, eller har et længere ophold i Portugal, gælder det om at vælge det rigtige. Gennem mange år har det været charter-rejseselskaberne der har valgt destinationerne for de Skandinaviske turister. Man kunne få en billig rejse med billige smøger og et par ordentlige blæsere for små penge, og en god grisefest ikke at forglemme... Så det var da bare O.K.
Hovedparten af rejserne til Algarve har gået til "Barlavento",
(vest for Faro, ... Vila Moura, Albufeira, Portimão og Lagos).
Her har man konstrueret en skov af hoteller, der skulle belægges - hvor det er dobbelt så dyrt og halvt så sjovt, som jeg plejer at sige.
"Sotovento" (øst for Faro til den Spanske grænse), har aldrig været populært hos Charter-Rejseselskaberne.
Her findes et reduceret antal hoteller, så charterkontrakterne har sikkert været mindre lukrative for rejseselskaberne, desuden er de mest belagt med spanske og portugisiske turister.
Når man ser de endeløse hvide sandstrande som: Ilha de Tavira, Manta Rota, Altura og Monte Gordo, forstår man deres valg.
Desuden, på denne side, er vejret mere stabilt, og vandtemperaturen et par grader varmere.
F.eks. har Vila Real de Santo António (grænsebyen til Spanien), de fleste solskinstimer på det Portugisiske kontinent.
Om det så er dobbelt så sjovt og halvt så dyrt... ja, det afhænger nok af dig selv.
Jeg er ikke i tvivl, men jeg har også haft mange år til at prøve...
Nord, Øst, Syd og Vest - i Portugal er det Vila Real de Santo António der er bedst!
Da Rio Guadiana og det flade terræn indbyder til idrætsudfoldelser, har mange unge Skandinaver i de sidste par år frekventeret området til Kapsejladser, Idræt og Cykelløb.
Det er også en måde at lære Portugal at kende på.
Asger Larsen