En af de vigtigste ting her i livet, er vores gode helbred. Penge kan købe mange ting, men sjældent det.
og dog !
Efter en bilulykke i 1978, hvor jeg blev ramt bagfra, og pådrog mig en Wiplash læssion, gennemlevede jeg et smerte-helvede i Danmark. Ikke nok med det, min korttidshukommelse var gået fløjten og min højre arm delvist lammet. Mellem oprerationer på Frederiksberg Hospital og Rigshospitallet med lange indlæggelser, rejste jeg et par gange til Portugal,en måned ad gangen. Her befandt jeg mig straks bedre.
Varme og mangel på Danske lavtryk gjorde underværker på de reumatiske smerter
Jeg fortsatte med at arbejde (mest som deltid) som Examineret Assurandør på Frederiksberg, men i 1984 havde selskabet fået nok, og fyrede mig til invalidepension.
Livet gik skævt, og jeg prøvede at drukne smerterne i druk.... en meget dårlig ide, særligt blandet med smertestillende piller. Ægteskabet gik fløjten og jeg flyttede ind på et lille værelse, hvor jeg sad og følte fryteligt synd for mig selv.
I 1986 blev Portugal medlem af EF, og i 1987 tog jeg på min læges opfordring skridt til at flytte til Portugal. I 1988 konkretiserede jeg projektet og flyttede, købte en lejlighed og fandt mig en ny Portugisisk pige (min nuværende hustru).
Efter det første års tid havde jeg det betydeligt bedre, jeg kunne atter huske hvor jeg skulle hen når jeg åbnede døren (ud eller ind), og smerterne kunne dukke op hvis der kom et kraftigt lavtryk, men intet som i DK.
Idag 20 år senere er jeg atter mig selv og næsten helbredt for de gener der var engang, nu er det bare alderen der tynger, men det havde nok ikke været anderledes i DK.
Jeg mangler blot at sige, at jeg i de forløbne år kun har besøgt Danmark 4 gange, max 14 dage, og selv om sommeren får jeg et mindre tilbagefald af ubehag, men det er måske mere et psykisk fænomen.
Jeg havde let ved at flytte til Portugal, jeg havde Portugisiske venner og jeg talte sproget, at tale sproget var nok mere nødvendigt end idag, hvor Engelsk i de fleste tilfælde kan benyttes.
GODT HELBRED / SAUDE
Asger Larsen